När det kommer till musik finns det ett sådant brett utbud att man kan tappa bort sig i alla genrer, artister och låtar som släpps på daglig basis. I takt med digital nedladdning av musik har även tillgängligheten ökat markant och för alltid förändrat marknaden. De som är äldre kommer säkerligen ihåg tider då man köpte vinyl-skivor för dyra pengar och gjorde allt i sin makt för att hålla dem i gott skick. Numera kan du istället få tag i hela låtkatalogen från din favoritartist med några enkla klick – På gott och ont.
Spotify, Soundcloud och Kobalt Music
Det var inte länge sedan som man var tvungen att ladda ned musik illegalt för att få tag i den senaste skivan utan att behöva bege sig till en skivaffär. I takt med att affärerna försvann och cd-skivor förpassades till det förgångna började även lagliga alternativ dyka upp på musikmarknaden. Idag omsätter bolagen flera miljoner och har ännu en gång förändrat sättet vi förhåller oss till musik och även hur vi finansierar våra favoritartister. En digital musikförläggare som varit i hetluften under den senaste tiden är Kobalt Music, en uppstickare som grundats av svensken Willard Ahdritz. Williard har lyckats få storstjärnor som Paul McCartney och Max Martin att investera i företaget. Även Google har visat intresse och har blivit delägare i företaget som Willard Ahdritz själv kallar för ett ”disruptive” musikbolag, en term som pekar på potentialen företaget har att förändra branschen i grunden. Det som skiljer Kobalt Music från liknande tjänster är deras nära samarbete med artister och den, från artisternas perspektiv, generösa fördelningen av pengar som strömmar in.
Musikindustrin i framtiden
Bland annat Spotify har startat en demokratisk impuls genom digitaliseringen och nu är det fler som följer deras exempel. Det digitala sättet att producera och dela sin musik har tagit bort makten ifrån stora musikföretag och gjort att mindre band får chansen att lyckas. Man brukar prata om både strömmad och nedladdad musik i dessa sammanhang och en skivbolagsjätte, Warner Bros, uppgav i slutet av 2015 att deras strömmade musik för första gången gått om deras nedladdade musik. Det är framförallt unga människor som föredrar att strömma sin musik istället för att ha ett stort antal låtar liggandes på mobiltelefon, surfplatta eller datorn. Det var många som undrade om skivbolagens dagar var räknade men precis som vid andra maktskiften har de istället blivit tvingade att tänka om. Skivbolag har viktig erfarenhet och kan hjälpa oetablerade artister med saker som marknadsföring, sociala medier och pr. Det är intressanta tider för alla musikintresserade.